När SWE började jobba med Toyota var bilmärket det sjunde största i Sverige. Toyota hade det svårt att ta sig upp i den absoluta försäljningstoppen, mycket på grund av sitt varumärke. Uppfattningen präglades av den dåvarande kundkretsen (”gubbe med keps”), som inte alls låg i linje med det vad Toyota faktiskt är – en bil med modern design och bra kvalitet. Toyota ompositionerades som “Utmanaren av konventionellt tänkande”. Strategin ledde också fram till ”Toyota in Business”, som arbetades fram av Toyota och SWE med seminarier och föredrag kring Toyotas företagsfilosofi på företagsmarknaden – ett alternativt sätt att komma in och prata varumärkes- och produktfördelar på företagssidan. Seminarierna har spridit sig över hela världen.

Samarbete med Toyota innefattade varumärkesstrategi, affärsutveckling, kommunikationsplattform, reklamkoncept och internkommunikation, både inom B2B och B2C. Toyotas marknadsandel ökade från nummer sju till nummer två på marknaden och preferensen ökade med hundra procent.